10 redenen waarom een MVO-beleid belangrijk is voor een bedrijf

Duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen is voortaan niet meer weg te denken uit het huidige bedrijfsleven. Steeds meer ondernemers hechten er waarde aan. MVO is voortaan standaard voor ondernemen in de 21ste eeuw. Dat maakt het des te belangrijk om een MVO-beleid te hebben binnen een organisatie. Om die reden hebben wij een top 10 gemaakt met de belangrijkste redenen waarom een MVO-beleid belangrijk is voor een bedrijf.

1. Consumenten vinden het steeds belangrijker

Duurzaamheid of MVO is een trend en de consument verwacht van bedrijven dat ze ook iets betekenen voor het milieu of de samenleving. Er is steeds meer vraag naar duurzame producten en diensten. In de supermarkt zijn steeds meer van dit soort producten te vinden. Daarnaast zijn ook grotere onderneming zoals banken druk bezig met dit onderwerp. Een goed voorbeeld hiervan is Triodos. Duurzaamheid is de belangrijkste kernwaarde voor het bedrijf.

2. Het moet van de overheid

Er zijn steeds meer regels en verplichtingen wat betreft duurzaamheid. Zo staan in het energieakkoord en het klimaatakkoord afspraken die de overheid heeft gemaakt met het bedrijfsleven. Een van deze verplichtingen is dat kantoren per 1 januari 2023 een energielabel C moeten hebben.

3. Medewerkers willen het

Medewerkers willen graag bij een goed bedrijf werken en voelen zich meer betrokken indien een bedrijf aan MVO of duurzaamheid doet. Niemand wil bij een fout bedrijf werken die niet denkt aan het milieu of het welzijn van de samenleving. Hogere betrokkenheid onder medewerkers leidt tot een toename in productiviteit en loyaliteit.

4. MVO is goed voor je reputatie

MVO en duurzaamheid bepalen voortaan voor een groot deel de reputatie van een bedrijf. Het is zelfs een deel van het befaamde RepTrak-model. Een van de zeven dimensies in dit model gaat over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

5. Het hoeft niets te kosten

Nog steeds denken veel bedrijven en ondernemers dat MVO en duurzaamheid bakken met geld kost. Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Het beleid begint bij kleine stappen in de goede richting. Als je zorgt voor minder afval (geen plastic bekertjes en minder printen), een lager energieverbruik dan zal je zien dat je niet alleen goed voor het milieu bent, maar ook voor je eigen portemonnee. Daarnaast kan bijvoorbeeld het vervangen van de verlichting naar energiezuinige verlichting juist op termijn geld opleveren.

6. Het leidt tot onderscheidend vermogen

In veel sectoren staat duurzaamheid en MVO nog in zijn kinderschoenen en zijn veel bedrijven er nog niet mee bezig. Door aan de slag te gaan met deze onderwerpen kun je juist onderscheidend vermogen creƫren ten opzichte van de concurrentie.

7. Het blijft nog jaren belangrijk

Jaren is eigenlijk niet eens een goed woord hiervoor. Het blijft het komende decennia belangrijk. Er zijn al plannen tot en met het jaar 2050 op het gebied van duurzaamheid. Je kunt daarom het beste snel ermee beginnen, zodat je straks niet achter te feiten aanloopt.     

8. Het zorgt voor innovatie

Een bedrijf verduurzamen kan betekenen dat bedrijfsprocessen moeten veranderen of dat er nagedacht moet worden over nieuwe of andere materialen. Wie weet wordt in de toekomst plastic wel verboden, dan is het handig om een alternatief te hebben. Sommige bedrijven zijn al ver op dit gebied. Enkele bierfabrikanten hebben een plastic verpakking ontwikkeld die biologisch afbreekbaar is. Dit is toch vrij innovatief!

9. MVO maakt klanten loyaler

Volgens een onderzoek uit 2017 van Rijksuniversiteit Groningen en data-analyse bureau MIcompany blijkt dat MVO leidt tot een hogere loyaliteit onder de klanten. De loyaliteit van klanten ligt 7 procent hoger bij organisaties die in ogen van hun klanten een grotere maatschappelijke bijdrage leveren.

10. MVO-beleid geeft inzicht in de lange termijn visie

Aan de slag met MVO zorgt ervoor dat bedrijven een lange termijn visie ontwikkelen. Het opstellen van een MVO-beleid kan namelijk niet zonder korte en lange termijn doelstellingen. Het verkrijgen van een lange termijn visie zorgt voor vertrouwen bij stakeholders.

Artikel delen op social media? Klik hier

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Leave a comment