Verlichting

Ruim 70 procent bedrijven houdt lichten ’s nachts onnodig aan

72 procent van de Nederlandse bedrijven laat ’s nachts de verlichting branden. De meestgenoemde reden waarom bedrijven de lichten de hele nacht laten branden, is vanwege ‘veiligheid, tegen inbraak’.

De Natuur en Milieufederaties hebben in het kader van de Nacht van de Nacht-campagne afgelopen weken ’s nachts 1.347 bedrijven gefotografeerd. Ruim 70 procent houdt de lichten ’s nachts onnodig aan. Bij 48 procent brandde de binnenverlichting, bij 38 procent de buitenverlichting en 14 procent van de bedrijven had zowel binnen als buiten de verlichting branden.

536 miljoen kilowattuur

De foto’s werden ad random gemaakt in verschillende gemeenten van alle provincies. Bedrijven verspillen met onnodige nachtelijke verlichting jaarlijks zo’n 536 miljoen kilowattuur (red. het stroomverbruik van 150.000 huishoudens). Terwijl er volgens de federaties een simpele oplossing is. Door sensors aan te brengen, wordt verlichting automatisch gedoofd en springt ze aan bij onraad.

Het aantal bedrijven dat de lichten aanhad, was met 88 procent het hoogst in Noord-Holland. En het laagst in Brabant met 51 procent. De meeste binnenverlichting brandde in Zuid-Holland. Daar was de binnenverlichting aan bij 72 procent van de bedrijven. De minste binnenverlichting brandde in de provincie Drenthe (28 procent). Noord-Holland en Utrecht scoren met 56 procent het hoogst wat betreft buitenverlichting. Brabant scoorde het laagst: daar liet 15 procent van de bedrijven de buitenverlichting aan.

Inbraak

De meestgenoemde reden waarom bedrijven de lichten de hele nacht laten branden, is vanwege ‘veiligheid, tegen inbraak’. In de praktijk blijkt dat inbrekers juist licht nodig hebben bij het inbreken en dat licht op sensors – die aangaan bij beweging – een afschrikkende werking hebben. Een onverlicht gebouw waar bij onraad het licht plotseling aanspringt door een bewegingsdetector trekt meer de aandacht dan een gebouw waar continu de verlichting aanstaat.

De komende weken wordt naar de bedrijven die zijn gefotografeerd de foto van hun verlichte panden gestuurd. Ook ontvangen bedrijven aanbevelingen om het pand duurzamer en veilig te verlichten. Hierbij kan MVOPro u helpen.

Samen met Jacco Vonhof van MKB Nederland (ambassadeur van de Nacht van de Nacht-campagne) worden bedrijven uitgedaagd om tijdens de Nacht van de Nacht van 24 oktober 2020 alle lichten te doven en dat hierna te blijven doen.

Artikel delen op social media? Klik hier

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

Leave a comment