Informatieplicht Wet Milieubeheer: ruim 3.000 nieuwe rapportages ingediend

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) heeft tot en met half mei 49.713 rapportages ontvangen voor 56.512 Wet milieubeheer-inrichtingen. Daarmee zijn er in een half jaar tijd 3.000 rapportages ingediend. Half november stond het aantal rapportages op 46.551 voor 53.007 Wm-inrichtingen. Het gaat dus de goede kant op met de informatieplicht Wet milieubeheer.

Rapporteren

In Nederland zijn middelgrote ondernemingen en instellingen die meer dan 50.000 kilowattuur elektriciteit of 25.000 kubieke meter aardgasequivalent gebruiken zogenaamde Wet milieubeheer-inrichtingen.

Deze hebben in Nederland de verplichting om alle energiebesparende maatregelen met een terugverdientijd van 5 jaar te treffen. Dit wordt de energiebesparingsplicht genoemd. De Wet milieubeheer kent sinds 1993 een energiebesparingsplicht. Op 1 januari 2008 is de bovenstaande plicht ingegaan voor de middelgrote ondernemingen en instellingen.

Daarnaast moeten deze ondernemingen elke vier jaar rapporteren over de getroffen maatregelen. Dit wordt de informatieplicht genoemd. Vanaf 2019 moeten ondernemingen die onder de energiebesparingsplicht vallen ook voldoen aan de informatieplicht.

Bedrijfstakken

De detailhandel heeft de meeste rapportages ingediend. Daarna komen de kantoren en de agrarische sector. De grootste groei in het aantal rapportages is zichtbaar bij de gezondheidszorg en verf & inkt sector. In deze sectoren is de grootste toename ten opzichte van half november 2020.

Moet u nog rapporteren?

Heeft u instelling of bedrijf nog niet voldaan aan de informatieplicht Wet milieubeheer? Dan kan MVOPro u hierbij helpen. Het is verstandig om dit snel te regelen, aangezien hier streng op wordt gecontroleerd. Neem gerust contact met ons op als u dit graag voorspoedig wil regelen. Dit kan via onze e-mail op info@mvopro.nl of telefonisch op 040-7600760.

Wat kunt u bij ons verwachten?

Ons stappenplan:

  • Na de aanmelding nemen we contact met u op.
  • Inspecteur komt op locatie en neemt samen met u het gebouw door.
  • Wij analyseren, controleren en verwerken uw gegevens.
  • Wij dienen het rapport in bij de RVO.
  • Tot slot ontvangt u van ons het rapport en het certificaat, waarmee u heeft voldaan aan de informatieplicht!
  • Wij hanteren een standaard tarief vanaf 399,- excl. BTW tot 1500 m2 per vestiging.

Artikel delen op social media? Klik hier

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Leave a comment