Klaar voor een duurzaam bedrijfsleven?

Duurzaamheid is niet meer weg te denken uit de hedendaagse wereld. Een duurzaam bedrijfsleven is voortaan de standaard. Iedereen doet wel iets aan duurzaamheid, niet alleen consumenten, maar ook bedrijven. Veel bedrijven claimen dat ze duurzaam te werk gaan of duurzaam zijn, terwijl dit in sommige gevallen niet het geval is.

In een recent bericht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) staat dat ze 170 bedrijven in verschillende sectoren gaan onderzoeken op misleidende beweringen rondom duurzaamheid. Dit zijn vaak claims zoals:

“Het merendeel van onze groene stroom wordt opgewekt in Nederland”, terwijl uit het stroometiket blijkt dat 20 procent is opgewekt in Nederland en 80 procent niet.

Een kledingaanbieder gebruikt de claim ‘T-shirt van biologisch katoen’, terwijl het T-shirt maar voor 50 procent bestaat uit biologisch katoen.

Het is belangrijk om nooit iets te claimen wat niet klopt. In het geval van duurzaamheid heeft een claim die niet klopt zelfs een aparte term: greenwashing.

Greenwashing

Greenwashing betekent dat een bedrijf of organisatie zich groener, duurzamer of maatschappelijk verantwoordelijker voordoet dan dat ze daadwerkelijk zijn. Deze bedrijven of instellingen doen alsof ze weloverwogen met het milieu en/of andere maatschappelijk thema’s omgaan. Dit is in het geval van greenwashing niet meer dan ‘een likje verf’.

Niet elk bedrijf of organisatie die aan greenwashing doet, doet dit bewust. Voor sommige bedrijven of organisaties is greenwashing de eerste stap naar een daadwerkelijk maatschappelijk verantwoord beleid en een duurzaam bedrijfsleven.

Om greenwashing te voorkomen heeft de ACM vijf vuistregels opgesteld voor bedrijven:

  • Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft
  • Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
  • Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn
  • Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf
  • Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend

De 170 bedrijven die de ACM gaat onderzoeken zijn nogmaals gewezen op de bovenstaande vuistregels.

Verduurzamen als bedrijf

Het is belangrijk om als bedrijf te verduurzamen, alleen moet het wel op de juiste manier. Heel Nederland profiteert van een duurzaam bedrijfsleven. Er zijn enkele ‘groene quickwins’ die bedrijven helpen te verduurzamen, zonder te greenwashen. Dit zijn verschillende laagdrempelige acties die geen of zelfs een positieve invloed op je bedrijf hebben. Hoeveel papier gebruiken we jaarlijks met printen? Of welke verlichting gebruiken we momenteel in ons bedrijf? Misschien kun je bepaalde processen digitaliseren, om zo minder papier te gebruiken of de verlichting vervangen door energiebesparende LED verlichting.

Duurzaamheid communiceren

Het is niet erg om dit soort genomen maatregelen te communiceren. Stel je stapt met het bedrijf geheel over op duurzame LED verlichting, dan mag je dat gerust communiceren. Zolang je er geen unique selling proposition van maakt als het dat niet is. Hetzelfde voor het andere voorbeeld. Stel de gehele organisatie doet voortaan alles digitaal en gebruikt geen papier meer, dan is het zeker aan te raden dit in een persbericht te verwerken.

Artikel delen op social media? Klik hier

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Leave a comment