Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid worden steeds belangrijker binnen onze samenleving. Tegenwoordig doet bijna iedere organisatie wel ‘iets’ met MVO of duurzaamheid. Het gaat dan meestal over het sponsoren van een goed doel, het plaatsen van zonnepanelen of medewerkers in dienst nemen die minder kansen hebben op de arbeidsmarkt. Er zijn hierin veel mogelijkheden.
Het belang van de juiste keuze in MVO-activiteiten
Om het maatschappelijk verantwoord ondernemen tot een succes te maken is het belangrijk om de juiste keuze te maken in de MVO-activiteiten. Er moet een match zijn tussen de MVO-activiteiten en de organisatie. Hiermee creëer je voordelen voor de organisatie. MVO kan bijdragen aan verschillende positieve effecten. Het verhoogt de merkloyaliteit van klanten, de geloofwaardigheid van het bedrijf en de betrokkenheid van de eigen medewerkers. Er is sprake van een match als de gekozen activiteiten passen bij de essentie van de organisatie. Denk hierbij aan de missie en visie van de organisatie en welke MVO-activiteiten hierbij passen.
Zes gebieden van MVO
Er zijn zes gebieden waarin je MVO-activiteiten kunt uitvoeren. Aan de hand van deze gebieden kun je beoordelen welke gebieden nog geen onderdeel uit maken van het MVO-beleid en welke gebieden beter passen bij de organisatie.
Hieronder staat een opsomming van de zes gebieden waarin MVO-activiteiten geplaatst kunnen worden:
- Producten en diensten. Deze vorm van MVO staat in het teken van de producten en diensten van de organisatie. Deze worden ingezet om goed te doen. Een voorbeeld hiervan is het bieden van lagere prijzen bij verkoop van producten of diensten aan een ontwikkelingsland.
- Productieproces. Voor organisaties die actief zijn in de maakindustrie kan MVO vaak een duidelijke vertaling krijgen naar het productieproces. Een voorbeeld hiervan is het aanschaffen van zuinigere machines of het gebruiken van duurzaam materiaal.
- Medewerkers. Medewerkers kunnen actief bijdragen aan het MVO-beleid van een organisatie. Soms is het MVO-beleid duidelijk verankerd in het personeelsbeleid. Een voorbeeld hiervan is het stimuleren van doorgroei van minderheden in de organisatie. Een andere manier is dat medewerkers zich inzetten voor goed doel als onderdeel van een teamuitje.
- Leveranciers. Bedrijven werpen steeds vaker een kritische blik op de bedrijfsprocessen van de leveranciers. Inzichten over waar de materialen vandaan komen en onder welke omstandigheden deze zijn geproduceerd. De leveranciers zouden hierin ook een MVO-beleid moeten hebben.
- Impact op het milieu. Deze vorm van MVO komt vaak voor. Hierbij zijn de woorden: duurzaamheid, energiebesparing en recycling sleutelwoorden. Steeds meer bedrijven denken na over de invloed die de bedrijfsvoering heeft op het milieu. Veel organisaties kunnen hier nog in verbeteren, door bijvoorbeeld in zonnepanelen of energiezuinige LED-lampen te investeren. Deze voorbeelden helpen beide CO2-uitstoot te verminderen.
- Locatie. Een andere manier van MVO is het sponsoren van lokale activiteiten. Dit kan direct bijdragen aan het duurzaam ondernemen. Het af en toe sponsoren van lokale initiatieven of het structureel ondersteunen van de gemeente zijn hier voorbeelden van.
Het verhaal achter MVO
Het is zeer belangrijk om het verhaal achter de gekozen MVO-activiteiten te vertellen. Anders zullen stakeholders en consumenten niet eens door hebben dat een bedrijf zich maatschappelijk verantwoord inzet. Het succes van MVO hangt voor een groot deel af van hoe geloofwaardig en oprecht de organisatie overkomt. Het is belangrijk een match te creëren tussen de MVO-activiteiten en de organisatie. Indien dit het geval is, dan zal dit een sterk en consistent verhaal opleveren. Hierdoor wordt MVO daadwerkelijk een succes!